مقالات آموزشی

خلاقیت یا نوآوری؟ ایده های کسب و کاری محمد فرنام

تفاوت خلاقیت و نوآوری

ایده های کسب و کار

مقدمه:

خداوند به هر کسی توانایی هایی داده و مهم این هست که آنها را شناخته و به بهترین شکل استفاده کنیم.

قبل از نوشتن هر گونه ایده در این قسمت توضیحاتی رو درباره تفاوت خلاقیت و نوآوری ارائه می کنم.

خلاقیت چیست؟

خلاقیت و نوآوری که بعضن به اشتباه به جای همدیگر استفاده می شوند تفاوت هایی با هم دارند.

در واقع فرد خلاق کسی هست که ایده های نو و بدیع و تازه و جدید و منحصر بفرد که قبلن شاید نبوده است، به ذهنش تراوش می کنه و ساختار ذهنی اونها به گونه هست که در نگاه به هر فرایند یا محصول یا رویدادی روشهای مبتکرانه جدیدی به ذهنشون خطور می کنه

افراد خلاق ذهن فعالی دارند و ما انسانها، خیلی از قسمت های زندگی خودمون رو مدیون حضور و وجود این افراد هستیم چون اگر نبودند هواپیما اختراع نمی شد، پله برقی اختراع نمیشد چتر نجات اختراع نمی شد و یخچال یا کولر و بخاری و بسیاری از کالاهای کاربردی که امروزه از آنها استفاده می کنیم اختراع نمی شدند.

نوآوری چیست؟

اما نوآوری چیست؟ نوآوری در واقع اجرا کردن و عملیاتی که یک فکر نو یک روش جدید و یا تولید یک محصول جدید هست.

در واقع شخص نوآور به کسی اطلاق می شود که عملگرا است. فکرهای تازه را اجرایی می کند.

نوآوران هم اگر نبودند زندگی مشقت باری را داشتیم چرا که داشتن فکر به تنهایی کافی نیست و دردی را دوا نمی کند. عملیاتی کردن و ایجاد کردن و ظهور و بروز دادن یک فکر است که می تواند منجر به یک راهکار شود. منجر به ایجاد یک محصول شود. بنابراین از وجود افراد نوآور هم ممنونیم و از انها تشکر می کنیم چه چالش های زیادی را متقبل می شوند و کالا ها و محصولات و خدمات ارزنده و کاربردی را برایمان ایجاد کرده اند.

خلاق یا نوآور؟

با این تعاریف می توانیم نتیجه بگیریم که یک فرد می تواند به تنهایی خلاق باشد و یا نوآور باشد و یا هر دو نقش را داشته باشد و یا هیچ نقشی را هم نداشته باشد.

فردی که ایده ی جدیدی دارد خلاق است و اگر فرد دیگری ایده وی را اجرا کند نوآور خطاب می شود. اما همان شخص اگر ایده نو و جدید خود را اجرا نماید خلاق و نوآور محسوب می شود.

مقایسه خلاقیت و نوآوری:

در مقایسه خلاقیت و نوآوری باید به این نکته اشاره کنیم که سرعت خلاقیت به مراتب بیشتر از سرعت نوآوری است.

خلاقیت فرایندی است که در ذهن واقع می شود و کار مغز است اما نوآوری کار دست است به عبارتی کار بدن است.

ذهن نا محدود است اما دست محدودیت های زیادی دارد. شاید با استفاده از یک فرایند ذهنی بتوان در عرض فقط چند ثانیه به چند کشور و حتی سیاره رفت و برگشت اما بدن انسان محدود است و برای اجرا کردن یکی از هزاران فکر باید سالها زحمت بکشد. بنابراین سرعت خلاقیت از سرعت نوآوری بسیار بیشتر است.

از طرفی افراد نوآور و عملگرا چنانچه ایده ای برای اجرا و عملیاتی کردن نداشته باشند پتانسیل آنها هدر می رود. اینکه انتظار داشته باشیم همه خلاق باشند انتظار درستی نیست و این موهبت در اختیار همه قرار ندارد.

درباره من:

اما اعتراف می کنم یکی از موهبت هایی که خداوند به من داده است ذهن خلاق است. از زمانی که کسب و کار را شناخته ام، بیاد دارم که ایده های بسیار زیادی برای کسب و کار به ذهنم خطور کرده است که دوست داشته ام  آنها را اجرا کنم. برخی از آنها را اجرا کرده ام و برخی دیگر را هنوز شروع نکرده ام.

گفتن این نکته نیز لازم است که الزاما خلاقیت در ایجاد یک محصولی که قبلا به هیچ عنوان وجود نداشته است نیست. انجام کار و فعالیتی به روش جدید تر و بهتر نیز خلاقیت محسوب می شود.

از آنجائیکه که ایدهای فراوانی در طی این سالها به ذهنم خطور کرده و اکثریت آنها را مستند کرده ام لذا در زمان تاسیس پرتال شخصی خود تصمیم گرفتم این ایده ها را به اشتراک بگذارم و با انتشار برنامه ها و دیدگاهایم در خصوص این ایده ها بتوانم به افراد نوآوری که علاقمند به اجرایی کردن آنها باشند کمک کنم.

ابتدا به لیستی از کارهایی که تا کنون اقدام به راه اندازی یا راه اندازی کامل آنها کرده ام می پردازم و در ادامه دیگر ایده های کسب و کاری خود را به اشتراک می گذارم و چنانچه در ادامه نیز، ایده ی جدید به ذهنم خطور کند در ادامه همین مقاله به روز رسانی خواهم کرد. شاید یکی از ایده ها، آغازی بر مسیر یک فرد نوآور باشد. الهی شکر

محمد فرنام، 14 آذر ماه 1402، اسپانیا، گرانادا، ساعت 2:00 بامداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *